f

Tuesday, July 9, 2019

Buduće vreme - Gelecek zaman

Buduće vreme se gradi tako što se na koren glagola dodaju nastavci acak, ecek i na njih se zalepe lični sufiksi.

glagol + acak, ecek + lični sufiksi

Vokalna harmonija
a ı o u      e i ö ü
acak          ecek


Kada se koren glagola završava suglasnikom
Kada lični sufiks počinje samoglasnikom, slovo k u acak ecek se pretvara u ğ.
k → ğ
gelmek - doći
gel-eceğ-im
Ben geleceğim         Doći ću
Sen geleceksin        Doći ćeš
O gelecek                Doći će
Biz geleceğiz           Doći ćemo
Siz geleceksiniz       Doći ćete
Onlar gelecekler      Doći će



gitmek - ići, otići
t → d (ako je iza t samoglasnik, t prelazi u d)
gid-eceğ-im
Ben gideceğim        Otići ću
Sen gideceksin       Otići ćeš
O gidecek               Otići će
Biz gideceğiz          Otići ćemo
Siz gideceksiniz      Otići ćete
Onlar gidecekler     Otići će

U govornom jeziku se kaže: Ben gidicem, Biz gidicez.


Kada se koren glagola završava samoglasnikom
Dva samoglasnika ne mogu da budu jedan do drugoga pa se ubacuje slovo y između.

aramak - tražiti
ara-y-acağ-ım
Ben arayacağım       Ja ću tražiti
Sen arayacaksın      Ti ćeš tražiti
O arayacak               On će tražiti
Biz arayacağız          Mi ćemo tražiti
Siz arayacaksınız     Vi ćete tražiti
Onlar arayacaklar     Oni će tražiti



Negacija
glagol + ma me + acak, ecek + lični sufiksi

a ı o u     e i ö ü
ma           me

Pošto su sufiksi za negaciju ma me, uvek se ispred acak, ecek ubacuje slovo y.

gelmek - doći
gel-me-y-eceğ-im
Ben gelmeyeceğim       Ja neću doći
Sen gelmeyeceksin      Ti nećeš doći
O gelmeyecek               On neće doći
Biz gelmeyeceğiz          Mi nećemo doći
Siz gelmeyeceksiniz      Vi nećete doći
Onlar gelmeyecekler     Oni neće doći



Upitni oblik
glagol + acak, ecek ...... mı mi + lični sufiksi

gelmek - doći
Ben gelecek miyim?      Da li ću doći?
Sen gelecek misin?       Da li ćeš doći?
O gelecek mi?               Da li će doći?
Biz gelecek miyiz?         Da li ćemo doći?
Siz gelecek misiniz?      Da li ćete doći?
Onlar gelecekler mi?     Da li će doći?



olmak - biti
ol-acağ-ım            ol-ma-y-acağ-ım           ol-acak....mı-y-ım
Mutlu olacağım.    Mutlu olmayacağım.     Mutlu olacak mıyım?
Biću srećan.          Neću biti srećan.          Da li ću biti srećan?

2 comments:

  1. Ben az derecede sırpça konuştuğumu ve konuşurken çok fazla hata yaptığımı düşünüyorum.Bana yardımcı olacağını düşündüğünüz pdf formatında bir dosyanız varmı ?
    Od sada hvala puno za pomoč :-)

    ReplyDelete
  2. TATONIC MACHINES (3) Titanium Machining Board
    The TATONIC MACHINES, or TATONIC-STIRATURAL-ACHI, is a piece micro touch titanium trim of wood that was manufactured blue titanium cerakote by the Ceramic Arts of Europe. babyliss pro titanium flat iron In the where can i buy titanium trim shape of womens titanium wedding bands the

    ReplyDelete