f

Saturday, July 6, 2019

Sadašnje vreme - Şimdiki zaman

şimdi - sada eng: Present continuous tense
zaman - vreme

Zaman se ne odnosi na vreme, u smislu vremenske prognoze. Mi kažemo: lepo je vreme, ružno je vreme. U turskom se za takvo značenje koristi reč hava.

Şimdiki zaman se gradi tako što se na koren glagola dodaju sufiksi: yor, ıyor, iyor, uyor, üyor.
Na ove sufikse se zalepe lični sufiksi.
Lični sufiksi su uvek iz treće kolone (ou), zato što u sufiksu yor imamo samoglasnik o.
Koren glagola dobijemo kada od glagola odbijemo nastavke mak/mek.

U sadašnjem vremenu razlikujemo dva slučaja: kada se koren glagola završava suglasnikom i kada se završava samoglasnikom.
U oba slučaja mora se voditi računa o vokalnoj harmoniji prilikom dodavanja sufiksa.

Vokalna harmonija - pravilo
aı      ei       ou      öü ← poslednji samoglasnik u korenu glagola na koji dodajemo sufikse
ıyor   iyor  uyor    üyor



1. Koren glagola se završava suglasnikom

glagol + ıyor iyor uyor üyor + lični sufiksi (um,sun,/,uz,sunuz,lar)


sevmek - voleti
sev - iyor -um

Ben seviyorum          Ja volim
Sen seviyorsun         Ti volis
O seviyor                   On,ona,ono voli
Biz seviyoruz             Mi volimo
Siz seviyorsunuz        Vi volite
Onlar seviyorlar         Oni,one,ona vole

Seni seviyorum.
Volim te.



2. Koren glagola se završava samoglasnikom

glagol + yor + lični sufiksi (um,sun,/,uz,sunuz,lar)


yürümek - hodati
yürü - yor -um

Ben yürüyorum        Ja hodam
Sen yürüyorsun       Ti hodaš
O yürüyor                On hoda
Biz yürüyoruz           Mi hodamo
Siz yürüyorsunuz     Vi hodate
Onlar yürüyorlar       Oni hodaju



2* Koren glagola se završava samoglasnicima a/e
slova a/e se izbace iz korena pa nam ostaje koren koji se završava suglasnikom (kao u prvom slučaju). Posle korena dodajemo sufikse u skladu sa vokalnom harmonijom.
Ovo se dešava zato što slova a/e ne mogu biti ispred slova y.

anlamak - razumeti
anl - ıyor - um (ne može da se kaže anla-yor-um)

Ben anlıyorum             Ja razumem
Sen anlıyorsun            Ti razumeš
O anlıyor                      On razume
Biz anlıyoruz                Mi razumemo
Siz anlıyorsunuz          Vi razumete
Onlar anlıyorlar            Oni razumeju





Negacija

glagol + mı,mi,mu,mü + yor + lični sufiksi

aı  ei  ou  öü
mı mi mu  mü

sevmek - voleti
sev-mi-yor-um

Ben sevmiyorum           Ja ne volim
Sen sevmiyorsun          Ti ne voliš
O sevmiyor                   On ne voli
Biz sevmiyoruz             Mi ne volimo
Siz sevmiyorsunuz       Vi ne volite
Onlar sevmiyorlar          Oni ne vole



Ben yürü-mü-yor-um         Ja ne hodam
Ben anla-mı-yor-um          Ja ne razumem

(anla, u negaciji ostaje slovo a zato što posle glagola dolazi sufiks koji počinje slovom m)




Upitni oblik

glagol + ıyor iyor uyor üyor .......... mu + lični sufiksi (uvek je mu zbog o u yor)

sevmek - voleti
sev -iyor....mu-y-um

Ben seviyor muyum?     Da li ja volim?
Sen seviyor musun?      Da li ti voliš?
O seviyor mu?                Da li on voli?
Biz seviyor muyuz?        Da li mi volimo?
Siz seviyor musunuz?    Da li vi volite?
Onlar seviyorlar mı?       Da li oni vole? (izuzetak: lični sufiks lar ostaje uz glagol)

Ben, biz- ubacuje se slovo y zato što dva samoglasnika ne mogu da budu jedan do drugoga.
Ne može da se kaže: Ben seviyor muum?

Sen anlıyor musun?
Da li razumeš?




bilmek - znati
Türkçe biliyor musun? Evet, biliyorum.  Hayır, bilmiyorum.
Da li znaš turski?         Da, znam.          Ne, ne znam.

Ako pitanje ne počinje sa da li već sa šta.
Ne yapıyorsun?
Šta radiš?
Kitap okuyorum.
Čitam knjigu.

yapmak - raditi nešto, praviti nešto
okumak - čitati

Kada u rečenici postoje dva glagola, prvi je u infinitivu a drugi u određenom obliku (vreme, lice).
Ben öğrenmek istiyorum.
Ja učiti želim

öğrenmek - učiti
istemek - želeti




No comments:

Post a Comment